خوش آمدید به سایت زیبایان اینجا همه کار و همه چیز برای زیبایی جویان است

گیاهخواری ، فواید و مضّرات

فهرست مطالب

آیا تا بحال برای تجربه کردن رژیم گیاه خواری وسوسه شده اید؟در این مقاله سعی می کنیم تا بطور خلاصه، شما را با این رژیم خاص و انواع آن  و اینکه آیا همه افراد میتوانند اینگونه رژیمها را انجام دهند یا نه؟ بحث می کنیم.

اصولاً  افرادی این رژیم غذایی را می پسندند که به محیط زیست و محافظت از حیوانات علاقه وافر داشته و حق حیات را مانند انسانها، برای تمام موجودات گیاهی و جانوری قائل هستند و حتماً با طبیعت طبیعت مأنوس هستند.

گیاهخواری ، فواید و مضّرات | زیبایان

الزام به گیاه خواری

علاوه بر افرادیکه از کودکی در خانواده های وگان متولد میشوند و یا بمرور زمان خود را به این سبک از زندگی عادت میدهند،گاهی اوقات پزشک معتمد، در شرایطی خاص میتواند این سبک از رژیم غذایی را برای محدوده زمانی مشخصی پیشنهاد دهد تا ضمن پاکسازی بدن از سموم و پالایش دستگاه گوارش نسبت به درمان برخی از بیماریها اقدام شده باشد یا بعنوان یک رژیم غذایی در کاهش وزن بکار گرفته شود.

در این رژیم  فرد از خیلی غذاهای رایج منع شده و یا در نحوه مصرف آنها تغییراتی میدهد. البته تعیین مدت زمان و نحوه وعده های غذایی حتماً می بایست زیر نظر متخصصین رژیم غذایی انجام شود.

گیاهخواری ، فواید و مضّرات | زیبایان

مزایا و معایب

براساس داده های پزشکی نوع دستگاه گوارش انسان بخصوص از لحاظ روده ها، در مقابل هضم غذاهای گیاهی قابلیت بالاتری را دارد و نسبت به جذب و دفع مواد گیاهی کارآتر عمل می کند.

کاهش فشار خون:

در اولین گام ارزشمند، برای افراد با سابقه فشار خون دوری از غذاهای چرب و شیرین و فرآوری شده، باعث تعدیل فشار خون شده که بیمار از لحاظ روحی حال مساعدتری را تجربه خواهد کرد.

گیاهخواری ، فواید و مضّرات | زیبایان

کاهش اسید اوریک:

با محدود کردن و یا اجتناب از گوشت طبق دستور پزشک برای مدتی مشخص، براحتی میزان اسید اوریک یا همان اوره بدن کاهش می یابد.

پائین آمدن وزن:

تقریباً تمامی افرادیکه از این رژیم پیروی می کنند دارای وزن متعادل بوده و برای افرادیکه طبق دستور پزشک رفتار می کنند بزودی آثار کاهش وزن اتفاق می افتد.

سلامت بهتر و عمر بیشتر:

اجتناب از غذاهای فرآوری شده و چربی های اشباع شده، باعث میشود تا کلسترول خون به حد نرمال سیر نموده، تعادل و سلامت در بدن حفظ شود.

گیاهخواری ، فواید و مضّرات | زیبایان

کنترل دیابت:

در موارد بسیار، اکثر وگانها(گیاهخواران) بیشتر بیماریهای ارثی مانند دیابت در بدنشان کنترل شده و سلامت و سرخوشی بالاتری را تجربه می کنند.

دوستی با محیط زیست:

گیاهخواری بیشتر مورد پسند افرایست که عاشقانه  محیط زیست همسو بوده و اعتقاد به محافظت از حیوانات را دارند، این افراد مخالف با انواع تغذیه ای هستند که از کشتن جانداران بدست آمده باشد.

گیاهخواری ، فواید و مضّرات | زیبایان

عوارض احتمالی

کاهش مواد مغذّی در بدن:

برای برخی افراد که نیاز به یکسری مواد لازم برای رشد بدن هستند و بدنشان قادر به کسب مواد الزامی از طریق گیاهان و غلات نباشد  میتواند سلامت بدن را با مشکلات مختلفی  مواجه نماید.مثلاً در برخی افراد مواد لازم از طریق غذاهای گوشتی بهتر جذب بدنشان میشود یا در پاره ای از موارد برای همان میزان مواد مغذّی باید مقدار غذاهای گیاهی را خیلی افزایش داد!.

تنوع غذایی محدود:

کمبود رستورانها و مراکز عرضه غذاهای گیاهی در ایران، باعث زحمت خیلی از طرفداران اینگونه رژیمهای گیاهی می شود و در ضمن شما در محدودیت لذت بردن از مزه غذاها، تجربه خوبی را نخواهید داشت. افت تراکم استخوان:

رشد و تراکم استخوان در سنین اولیه زندگی و تا حدوداً سیزده سالگی شکل میگیرد از عوارض گیاهخواری در دوران کودکی و نوجوانی کمبود و یا عدم جذب مواد مغذّی از طریق جانوری انجام میشود. جذب مواد مغّذی در این دوره کاهش مییابد و متأسفانه این افراد در بزرگسالی با کمبود تراکم استخوان  مواجه میشوند. شایسته است کودکان در سن رشد، زنان باردار و شیرده و ورزشکاران از رژیم گیاه خواری پیروی نکنند و چنانچه تمایل به انجام این رژیم دارند، قبل از هر اقدامی با پزشک مشورت کنند.

گیاهخواری ، فواید و مضّرات | زیبایان

تنوع رژیمهای گیاهی:

پولوتارین: نام دیگر گیاه خواری

 برای افرادی است که گوشت قرمز و غذاهای دریایی مثل ماهی مصرف نمیکنند؛ اما مرغ، بوقلمون، تخم مرغ و انواع مواد لبنیاتی در کنار انواع غذاهای گیاهی برای این افراد مجاز است.

پسکاتارین:

در این نوع گیاه خواری افراد گوشت قرمز و گوشت سفید مصرف نمیکنند؛ اما ماهی و غذاهای دریایی در این رژیم منع مصرف ندارد.

لاکتو اوو وجترین: نام دیگر گیاه خواری

 برای افرادی است که در میان انواع محصولات جانوری، تنها تخم مرغ را مصرف میکنند.

اوو وجترین: نام دیگر گیاه خواری

 برای افرادی است که در میان انواع محصولات جانوری، تنها تخم مرغ را مصرف میکنند.

گیاهخواری ، فواید و مضّرات | زیبایان

لاکتو وجترین:

در این رژیم غذایی، در کنار غذاهای گیاهی میتوان از شیر و لبنیات نیز استفاده کرد.

گیاهخواری یا خام خواری بطور مثال یعنی خیساندن حبوبات و بصورت خام  مصرف کردن. کلاً دانه دغلات و حبوبات را بصورت خام و نپخته خوردن و برای برخی دانه ها بواسطه تردی نیازی به خیساندن ندارند.

گیاهخواری ، فواید و مضّرات | زیبایان

وگان:

سختگیرانه ترین رژیم غذاییست که بواسطه نوع نگاه پیروان این رژیم که در جهاتی به یک مکتب تبدیل میشود  می باید از مصرف هر محصولی که بطور مستقیم و یا غیر مستقیم به حیوانات ربط پیدا کند امتناع نمایند، برای مثال می توانیم از عسل، ژلاتین و یا چرم و ابریشم نام ببریم که حتی در پوشیدن البسه تولید شده از این مواد خودداری می کنند.

این نوع رژیم غذای بدلیل محدودیتهای زیاد و نبودن تنوع در مزه های غذایی میتواند برای همه امکان پذیر نباشد و احتمال آسیب پذیری بدن بخصوص در سنین بزرگ سالی زیاد است و اکثر پزشکان از توصیه به این نوع رژیم امتناع می کنند.

گیاهخواری ، فواید و مضّرات | زیبایان

تنوع غذاها:

همانگونه که در بخشهای قبلی توضیح داده شد، با توجه به نوع رژیم گیاه خواری ، تنوع غذاها در پاره ای از موارد کاملاً متفاوت می باشد، اما عمدتاً در این رژیمهای گیاهی، افراد میوه و سبزیجات بیشتری مصرف میکنند که میتواند برای بدن آنها مفید بوده و کم کردن مصرف یا دوری از گوشت و تخم مرغ نیز برای کسانی که بیماریهایی چون نقرس و چربی خون دارند، لازم و بسیار مفید خواهد بود.